asianbazzie.reismee.nl

Dag 3, Phonm Penh - Monopolygeld ...

Vandaag was een dag met heel veel wendingen en indrukken, het ging echt alle kanten op .. zo gaat het vaker in azie hoor, maar vandaag was er 1 die ik niet zal vergeten ...
Ik zou met 1 van die cambodjaanse vrienden die ik gemaakt heb op pad gaan, maar die belde helaas af. Ik besloot om alsog naar dat eiland te gaan, maar dan dus alleen. Dus hoppa, ontbijten, douchen, tandjes poetsten en een fiets regelen. Zo gezegd zo gedaan. Ik op de fiets met mn kaartje in de hand op weg naar het eilandje. Vol vertrouwen en stoer dat ik me voelde om daar in dat verkeer deel te nemen .. so far so good ... dacht ik ... tot op gegeven moment het verkeer zooooo ongelofelijk druk werd dat ik aan de kant ben gaan staan ... ok ... even nadenken ... ff nog een keer kijken naar t verkeer op de weg die ik zo moet nemen bij deze rotonde .... hmmmm ... ik ben heel wat gewend hoor, maar dit was echt TOTAL CHAOS, niks links en rechts kijken, maar ook boven, onder achter en voor .. alles tegelijk ... way too much i could handle ... na een minuut of 10 daar naar gekeken te hebbben heb ik maar besloten om om te draaien en mn plan aan te passen ..


Wat ik namelijk absoluut gedaan wilde hebben voordat ik echt mijn reis zou voortzetten in cambodja, waren de plekken bezoeken met de verschrikkelijke historie die daar bij horen. De gevangenissen secu martelplekken, en de massagraven. (Tuol Sleng Genocide Museum en The Killing Fields) Het is echt vreselijk, maar wil je respect tonen naar cambodja dan zul je dit toch echt moeten bezoeken. Het heeft elke cambodjaan direct of indirect geraakt en is n stuk van hun leven. De verhalen zijn om de rillingen van te krijgen en ik stond met n brok in mn keel te luisteren er naar.


Maar na dit gedaan te hebben, en nog uren door de stad gefietst te hebben, vond ik wel dat ik weer n groot bord voedsel naarbinnen mocht werken. En like always, zo gezegd, zo gedaan ..HOPLA !
Daarna lekker op n terrasje paar biertje zitten doen en puur genieten van alles wat er om m heen gebeurde. Plots hoorde ik mn telefoon (ik heb n extra foon bij me, met cambodjaanse sim erin), dus dat kon maar 1 iemand zijn. Mn cambodjaanse maatje .. Ik werd gevraagd om met ze mee te gaan eten aan de andere kant van de stad. En laat ik nou net trek hebben ! Dus 10 min later zaten we met zn 3en op n brommmer en scheurde naar de andere kant van de stad. WE kwamen aan bij n restaurant met alleen maar locals. Een paar van hun vrienden zaten er al. Wow, wat n avond weer !! Uren zitten praten, lachen en hoe kan het ook anders .. kilos eten naarbinnen werken .. En dat eten ... ow mmy buddha ... dat was echt meeeeeegalekker .. geroerbakte beef, geroerbakte morning glory met veel peper en knoflook, deep fried beef met citroengras en gefrituurde kruiden (klinkt raar, maar is superlekker).... en ga maar door ..
Die gasten vonden het echt kicke dat ik er bij was en hoe ik over hun land praatte. Ze vertelden met dat ik heel goed begreep hoe de cambodjanen dachten. Leuk om te horen :-)

Tja, en why the hell heb ik het kopje :monopoly geld dan gebruikt boven aan de lap tekst denk je ?
Well ... ik heb het voor elkaar gekregen om uit n officiele pin automaat (van 1 van de grootste banken hier) 100 dollar te pinnen .. das niet zo raar toch ? .. nee, dat weet ik ook wel .. maar wat nou, als je een uur later je portemonee opentrekt en erachter komt dat het 100 dollar biljet gewoon een kopie is ?
Het staat er ook letterlijk op (aan 1 kant)... Ik voelde me zo dom en genaaid !! Maar ja, ik ken die dollars helemaal niet goed, dus dat het anders aanvoelde, zei mij niks. En ik heb de kant met "copy" erop na het pinnen niet gezien.
ANyway, ik heb het verteld bij mijn hotel en een man die daar werkt werd echt boos ... hij vond het echt heel erg voor me en heeft mij direct meegenomen weer naar die pin automaat, foto gemaakt etc en contact opgenomen met de bank. Er worden daar ook camera beelden gemaakt, en het schijnt dat er dan wordt ingezoomd op je geld. Ik heb maandag ochtend vroeg een afspraak bij de bank en ga mijn 100 dollar terug eisen. Die man zei dat ik veel meer kon krijgen, maar ik wil vooral gewoon mn 100 dollar terug.
Zoiets is me nog nooit overkomen in al mijn reizen en ik was er ook echt wel beetje door van slag. Maar verder mag het de pret niet drukken hoor.. Zoals je je ziet maak ik zoveel leuke dingen mee hier, dat ik gewoon voor de volle 100% geniet ..

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!