asianbazzie.reismee.nl

Dag 8 & 9, Kompong Thom, free beer !!

Jeetje waar moet ik beginnen ? Wat n twee dagen weer joh ..

Ik ga t proberen om zoveel mogelijk te vertellen wat ik heb meegemaakt, want dat is echt veel elke keer. Het moet allemaal ook weer niet TEVEEL leesvoer worden, maar hey .. je zit niet voor niks mn blog te lezen .. dus dan zul je wat te lezen hebben ook !
Anyway, gister zat ik dus nog in dat dorpje en ik was van plan om nog een tussenstop te maken voordat ik naar de grotere stad Kompong Thom zou gaan .. Daar begon mn hele avontuur al ... In het dorp waar ik zat sprak echt niemand een woord engels en ik had heel slim, al van tevoren opgezocht hoe het dorpje in de khmer taal heette (ik had zelfs een screenshot gemaakt, zodat ze in khmer taal het konden zien) ... Nou dat heeft me sowieso al een half uur gekost om uit te leggen, ze wilden me de hele andere kant opsturen. Maar ik wist in ieder geval zeker welke kant het op zou zijn. Na 2x naar een verkeerde plek gereden te zijn achterop de brommer, begreep eindelijk een oud mannetje waar ik naartoe wilde. Dus hop, op n andere brommer en gaan met die cambodjaan !

Ik dacht dacht dat deze man mij zou brengen naar n plek waar ik weer n minivan zou kunnen pakken naar dat dorpje .. maar het duurde en duurde maar. En elke keer, maakte de man van die gebaren zo van: Kijk daar, kun je busje pakken en dan ga je naar dat dorpje .. Dus ik elke keer : ok ok !! .. En zo ging het maar en ging het maar .. inmiddels al een uur verder .. En luister ... dat is dus achter op n brommer, pak m beet 70km per uur, geen helm op en in 1 hand mn zware rugzak (de andere zit tussen benen van de driver) en de andere hand me vasthouden aan de acherkant van brommer ..
Ik vind n brommer rit echt zeer ok voor een minuut of 10-20 in de stad, maar kwam er al weer snel achter dat ik het niet zo tof vond om dit 2 uur te doen .. stel je voor zoals ik zit, en je ziet constant de weg veranderen in puur kiezel en je gaat met deze snelheid ... .. get the point ? .. ik ben eerlijk dat dit niet mn eerste keuze is om te reizen voor zulke lange afstanden ... Anyway .. het is toch gebeurd .. en zo gaan die dingen nou eenmaal hier.

Dat kleinere dorpje waar ik in principe een tussenstop voor een dag en avond wilde maken heb ik volgens mij wel gezien, maar ik zat zo vast aan de brommer (bijna letterlijk, mn duimringen zien er nu allebbei als n eitje uit) dat ik maar doorgegaan ben. Gelukkig kwamen we uiteindelijk uit in n dorpje vanwaar ik de rest met n busje kon doen. pfff .. voelde dat even goed zeg ! 4 wielen met die snelheid en die wegen voelt dan toch even iets beter :-) ..  In het busje zaten twee super cute kids waar ik ook weer fotos van genomen heb en hi five gedaan heb ...

Ok, aangekomen in Kompong Thom, direct mn guesthouse gevonden (was echt 50 mtr van waar ik uit t busje stapte) ..


Pfffff .. effe bijkomen hoor .. ik was er al redelijk vroeg, ik denk iets van 12u in de middag. Spullen gedropt en direct de stad ingegaan. Hmm .. Redelijke saaie stad moet ik zeggen, maar boeien, ik kwam hier vooral om een supervette locatie te bezoeken met paar van de oudste tempels van cambodja.

Deze dag niet veel gedaan, maar wel naar n plek geweest hier in de buurt van de rivier waar twee grote oude bomen staan die vol zitten met grote vleermuizen. Echt supercool (terwijl ik dit zit te schrijven, besef ik me wel dat ik gemist heb om er te zijn zodra die beesten gaan vliegen met zn allen om voedsel te zoeken ... beetje teveel bier op .. maar daar kom ik nog op terug) ...
Nadat ik de batman gezien heb ben ik voor mijn hotel even gaan zitten, en toen kwam er een tuktuk driver op me af en vroeg me of ik tempels wilde gaan zien. En jaaaa .. dat wilde ik. Hele lieve man en heb een deal gesloten over de prijs en de volgende dag zouden we die gaan bezoeken.
Vandaag gingen we (ik en die tuktuk driver) dus naar die tempels, sommige dus de oudste van cambodjaa (1300jr oud !! wn ik dacht dat IK oud was !) .. en wow .. wow .. wow .. wat vet kicke was dat !! De weg daar naartoe was al tof, zoals elke keer met 1000 keer " hellloooo en zwaaiende kinderen" ..

Zo blij als ik was voor een uur of twee de tempels bekeken. Echt supervet !!! En ik zag dat het nog steeds best vroeg was toen we daar klaar waren, dus ik vroeg de tuktuk driver of we nog ergens anders heen konden. Dus we zijn naar een heeeeeele andere kant (weer iets van 40km verder) naar een tempel bovenop een berg gegaan .. Pfff ... 900 tredens in de gloeiende hitte is niet mn favo bezigheid, maar it was all worth it !! Hele mooie oude tempel echt. Er waren allemaal aapjes daar (ja inderdaad ook niet kale aapjes), en het uitzicht was ook vet cool.

Maar wat vond ik bijna het allercoolste van vandaag en gister ??  ... Luister, ik zit nu (6 uur savonds hier) halfdronken dit verhaal te typen (lukt prima, paar correcties om de 2 sec thats it) is dat ik na de hele trip vandaag samen met de tuktuk driver en nog ongeveer 6 andere tuktuk drivers midden op straat heb zitten eten en drinken. Dat was echt het hoogtepunt voor mij .. Jeetje wat kicke. Weet je, zodra locals merken dat je geinteressseerd bent, niet bang bent voor het onbekende en gewooon meedoet .. dan kom je in zo n onwijs kicke sfeertje terecht en doe je gewoon mee zoals zij het altijd doen. Dus dat betekent: er worden allerlei vreemde, onherherkenbare dingen aan voedsel voor je neergezet (waar je geen nee tegen kunt zeggen bijna uit respect) en het bier vloeit. Maar om eerlijk te zijn zat er veel eten tussen wat ik heerlijk vond.
Die gasten zijn klaar voor de dag, dus gaan gezellig met zn allen proosten. En ik hoorde daar dus gewoon harstikke bij deze avond. Ze vonden het supercool dat ik erbij zat. Heel veel gelachen en geproost ...
Proost spreek je hier uit als soort van "Cholmeloi"  .. maar ik dacht dat je moest uitspreken als "Choi me loi" ... dat betekent .. uuhmmm iets .. anders ... namelijk "wippen" ... hahahahaha .. dus ja, daar krijg je de locals wel mee aan t lachen :-) .. elke keer proosten, en ik keihard  "Choi me loi" .. whahahahah ..
OK, error corrrected, en ik weet nu hoe ik moet zeggen :-)

Nog n klein dingetje, is dat ze hier bier blikjes verkopen, en de lipjes daarvan bevatten, of een groet, of niks, of een gratis biertje ... En laat ik nou net tot 2x toe een gratis biertje hebben gehad met die lipjes :-) ... YOU LUCKY MAN !!! zeiden ze tegen met hele tijd .. EN weet je ? Im a lucky man for sure .. om hier in dit mooie land te mogen rondreizen en deze superlieve mensen te mogen ontmoeten .. Te coool gewoon !

Tja, en toch ga ik het hier ook weer verlaten morgen .. Ik ga naar een stadje hier ongeveer een uurtje vandaan met minivan echt middle of nowhere en ik weet zeker dat het onwijs cool wordt. Sowieso ga ik daar ook weer hele mooie tempels bezoeken. Maar hoe het allemaal gaat aflopen etc dat horen jullie nog wel .. Voor nu (jeetje pas 7uur joh hahaha.. maar echt teveel biertjes met die gasten) .. ga ik rusten .. (en fotos bewerken en alles online knallen)

Tot snel !!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!