asianbazzie.reismee.nl

Dag 10, Phnum Deak - je wilde toch bruin worden ?

Woop woop !! Weer een vette dag zit erop mensen ! .. Ik ben vanmorgen vertrokken richting Phnom Deak, een dorpje ongeveer een uurtje verder van waar ik zat. Wederom een minivan die ik zou moeten pakken. De tuktuk driver van gisteren bracht me gratis naar een plek waar ik die zou kunnen pakken. Na een minuutje of 10 wachten op die plek (tuktuk driver bleef bij me, zodat hij zeker wist dat ik naar goede plek zou worden meegenomen en niet genaaid qua prijs, supertof van hem).
Daar kwam een minivan .. voooooollllgeladen met mensen, maar deze kale zou daar heus nog wel bijpassen. Dat klopte ook. Al zat ik met mn rechterbeen bij iemand in zn gezicht en mn linker ergens waar ik in normale omstandigheden nog niet eens in de buurt zou mogen komen. Affijn, we scheurden richting het dorpje en stopte onderweg nog paar keer om mensen te droppen, maar er kwamen er ook meer bij, dus het busje werd voller en voller .. Maar goed, dan maar 3 dubbel ipv 2dubbel. Ik heb daar verder ook echt nul probs mee hoor, vinnut wel gezellie, kom je nog eens echt in contact met de locals :-) ..
Op gegeven moment voelde ik gepor in mn rug (wat op zich natuurlijk niet raar is als je 3dubbelgevouwen zit tussen iedereen in, maar dit voelde anders) en keek achter me en een vrouwtje van n jaar of 50 die achter me zat, duidde me erop dat ze me knap vond .. hihihi .. YESSSS IK HEB SJANS !!! Heb t er maar bij gelaten verder, ik kom tenslotte voor de tempels mevrouw ! ...lol ...

Ok, aangekomen in mn dorrepie .. Ik wist al wat ik kon verwachten, namelijk dat er niemand engels zou spreken. En dat klopte ook. Maar slaap plek uitleggen is natuurlijk niet zo moeilijk. Maar, ik was in eerste instantie van plan, om vanuit dit dorpje direct door te gaan naar een ander dorpje (omdat dat dichterbij het tempel complex ligt waar ik naartoe wil) .. Nou dat heeft effe geduurd voordat we elkaar allemaal begrepen ..hahahaha, maar uiteindelijk toch besloten in dit dorpje te overnachten, werd te gecompliceerd allemaal. Dus ik werd naar een guesthouse gebracht en dat is prima.

Aangezien ik vroeg in dit dorpje was (uurtje of 11), wilde ik eigenlijk wel gelijk naar die tempels toe. Dus wederom naar het groepje brommer drivers terug en onderhandelen .. ppfff .. handen voeten, tekeningen etc is er allemaal aan de pas gekomen voordat we op 1 lijn zaten ..hihihi .. maar goed, ik heb het ook voor elkaar gekregen om van 50 dollar naar 25 dollar terug af te dingen. Dat hoort hier nou eenmaal en ik blijf een nederlander !

Ok..Ik zat gister toch zo te klagen over die brommer rit van 1,5 uur ? .. Ach, dan doen we vandaag toch lekkker 4uur op de brommer ?!! hahahaha ... Tja, weet je .. deze tempels zijn zo moeilijk te bereiken dat het wel op de brommer MOET .. Maar mijn god ... Het begon superchill op de brommer, mooi asfaltje, mooi uitzicht en niet te hard allemaal qua snelheid. Ik zei toen nog tegen mezelf, ooowww .. zo trek ik het wel hoor, relaxed eigenlijk wel dit ... Nou, had ik nou maar mn bek gehouden .. nog geen 10 minuten later, sloegen we af, en ja .. direct een kiezel weg .. En daar ben ik als de dood voor op n brommer .. Teveel ongelukken daarmee gezien, of letsel van gezien etc ... Dus Krijger zat weer met de billetjes dichtgeknepen lekker te "chillen" achter op de brommer, jaaaa hooor echt waar ... Anyway, ik vertelde mezelf wel, dat hoe krampachtiger ik zou zitten, hoe meer last ik van mn rug zou krijgen. Dus ik probeerde gewoon zoveel mogelijk om me heen te kijken .. Maar, dat moet je eigenlijk ook weer niet teveel doen .. het is namelijk 'fijner' en veiliger om mee te kijken, zodat je weet wanneer er een gat in weg of oid komt. En zodat je dus niet plots 10mtr de lucht in gelanceerd wordt.

Eindelijk na ongeveer 1,5 uur in totaal, kwamen we op de zogeheten dust roads uit. Dus puur bruine stofweggetjes ... Nou .. ik wilde toch bruin worden ? .. damnn .. das gelukt hoor ! Mn mooie witte shirt was echt megavies en mn hele gezicht ook ...

En toen werd ik beloond ... Met het vetste tempel complex wat ik so far gezien heb deze vakantie .. Wow .. Echt te gek mooi. Ongeveer 1000 jr oud, in ankor wat stijl. Supermooi echt. En omdat het zo remote is hier, waren we (ik en driver) de enige mensen die er rondliepen. Dat is ook echt heel tof. Het was ka-netter-warm .. echt niet normaal, ik schat echt wel rond de 35 graden, geen zuchtje wind, maar om daar zo rond te lopen is echt supervet. Werd er echt stil van .. Het leuke was ook dat de driver daar volgens mij nog niet geweest was of lang geleden ofzo. Dit omdat hij sowieso paar keer de weg vroeg en toen we er waren, samen met me meeliep en overal fotos maakte. Dat vind ik ook tof. Heeft hij ook een dagje uit. Na uren rondgewandeld te hebben zijn we de rit terug begonnen. Ik moet echt toegeven dat deze jongen supergoed reed, hij wist heel goed wat ie deed, en ik voelde me ook heel erg op mn gemak. Nadat de heenrit zo goed en veilig mogelijk was verlopen en ik had gezien hoe hij reed, ging de terugweg veeeeel chiller :-). Onderweg trakteerde hij me nog ergens in n dorpje op echt een local gerecht; een soort crepe met gehakt, tauge en andere groente erin, een vaag maar heerlijk sausje erover en verse bladeren van een soort kruid. Het was zalig echt !

Ik zat daarna nog heerlijk te genieten achter op de brommer met een vol maagje en een laagstaande zon die scheen over het schitterende landschap. In de verte lagen bergen met op de voorgrond telkens lieve kleine dorpjes en akkers waar mensen op aan t werk waren of kindjes aan t spelen. Ik heb de driver een dikke vette fooi gegeven van 5 dollar (is best veel voor ze en hij ging ook uit zn dak) dus heb 30 dollar betaald voor een hele dag rijden en tempels bezoeken, prima te doen toch ?
In mn guesthouse een heerlijke douche genomen, en gelukkig ben ik nog steeds best bruin maar dan niet van het stof :-)

Morgen vertrek ik alweer naar een stadje, ik denk ongeveer 1,5 uur hier vandaan. Daar ga ik denk ik een paar dagen blijven. Ik wil ook weer niet alleen maar aan t reizen zijn natuurlijk :-) .. Gewoon lekker paar dagen daar chillen en weer verder ... Er is daar ook een mooie tempel zover ik weet en verder heb ik geen idee wat er te beleven is :-)

Dat wordt mijn kerst :-)

Iedereen een fijne kertst gewenst alvast !!

Reacties

Reacties

Puk

Hey Bas, fijne kerstdagen! Ik lees (&geniet) hier mee met je. Xpuk

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!