asianbazzie.reismee.nl

DAG 16 & 17, Ban Lung, Tres (gib)Bon !

Twee supertoffe dagen achter de rug !!

Zoals gezegd had ik dus een trek geboekt de jungle in. Dus vanmorgen vertrokken we richting de jungle. Ik samen met 3 andere mensen. Waarvan 1 een wat ouder duits koppel en de ander een chille nederlandse dude. De rit begon met achter in een pick up wagen en die rit was door heel mooi heuvel landschap over de dustroads. Dus ik was gelijk alweer bruin :-)

Klein stukje over de rivier gegaan met een pontje (dat waren 3 boten naast elkaar vastgemaakt en daar een groot vlonder opgetimmerd, echt zo grappig al die constructies hier in azie).

Het volgende stuk was achter op n brommertje .. maar mijn god wat vet lache was die rit. Nog niet eerder zoiets meegemaakt. We gingen namelijk met die brommer dus echt dwars door de jungle gek ! Over ini mini paadjes met mega kuilen stuiterden we zo door de jungle. Af en toe met brommer en al door een riviertje heen, of met een bruggetje eroverheen. En die waren scary ...brrr... Nog geen meter breed die bruggetjes, geen omheining niks, gemaakt van bamboe met allemaal gaten etc erin .... zit je dan achter op de brommer ..hihihi ... Een paar kilometer later scheurde, nou ja glee je zowat door heeel meule zandweggetjes (echt van dat zand wat je op het strand vind, dat zachte) .. hoe die gasten het voor elkaar krijgen joh met iemand achter op ! Weer een kilometer later scheur je over een dustroad met constant gaten van hier tot phnom penh .. En die driver van mij was echt een supergrappige gozer. Die schreeuwde twee keer, al naar beneden kijkend naar t framewerk van zn brommer : Motobike no break yet ?!! hahahaha .. mafkees .. Maar echt, wat hebben die arme brommertjes hier veel te verduren !
Na een minuut of 40 stuiteren op de brommer waren we er. Bij een soort base camp aan de rand van de jungle. De trek wordt georganiseerd door een organisatie die research doet naar het leven van de gibbon en en het beschermen van de populatie. Het is een bescherm natuurgebied en ze werken nauw samen met de overheid. Dus het geld gaat ook echt naar een goed doel voor alle research etc.

Even lekker bijkomen met een koud drankje en een uurtje later gingen we onder leiding van een gids in de buurt een wandeling maken. Heel mooi gebied echt. Dichte jungle met af toe grote open plekken.

En toen gingen we eeeeeeetennnnnn ... yujm yum .. lekkere fried rice met groente en lekkere sausjes. Dat ging dr wel in !
En aangezien we deze nacht heel vroeg op moesten staan, hebben die gozer en ik nog paar biertjes gedaan en zijn we naar bed gegaan (apart hoor ..hahaha).
klop klop .. helle sir .. we get up now ok ? .. Ok hoor, heb toch geen oog dichtgedaan .. Veeeels te warm en veels te interessant al die geluiden uit de jungle. Dat is echt zo cool. Je hoort van alles roepen, fluiten, half schreeuwen en geritsel en gekraak vanuit de jungle .. i love it..
De trek begon dus in het pikke donker, dwars door de jungle. Oner leiding van twee gidsen, eentje vooraan de ander achteraan. Allemaal headlights op en dus zag je nog redelijk veel. Dat is ook wel nodig zo in de jungle. Ik denk ongeveer een uur of twee gelopen, kwamen we op de plek uit waar we zouden gaan wachten op de tekenen van de gibbons. Duurde een uurtje voordat we het eerste geluid hoorde. Dat was kicke, en naarmate het lichter werd, begonnen er steeds meer groepen (meestal zijn het er ongeveer een stuk of 5/6) te roepen. Dit is om hun territorium af te bakenen. Je hoort echt heel veel geluiden erbij komen elke 10 minuten, ook echt spooky geluiden. Zit je dan in de schemer .. brrr ... hihihi .. Nee kicke hoor echt !

Maar goed, dit was allemaal in de verte. En ik wilde apuh zien ! We waren met twee gidsen en 1 van hun was verder gelopen op zoek naar de groep die ze bestuderen. Na een uurtje niks gehoord te hebben van m, riep hij ons .. Hij had ze gespot .. Dus wij als n malle er naar toe gerend. Duurde nog iets van n kwartier voordat we onze eerste gibbons konden aanschouwen. VET COOL !! Ze waren van 30-70 cm groot denk ik die we gezien hebben. De vrouwtjes goudbruin en de mannetjes zwart met gele wangen ( Yellow Cheek Gibbon ). Urenlang hebben we kunnen zien gaan van tak naar tak en ik heb echt vet genoten. Het toffe is ook, dat deze manier van treks ze totaal niet stoort. En ze waren ook erg chill en op hun gemak leek het. Ze doen nooit tours met grote groepen ook uit voorzorg.
Helemaal happy terug gewandeld in de snik hete zon. Echt kapot toen ik aankwam, maar wel weer n vette ervaring rijker.

Nu weer lekker bij mn chille guesthousje bijkomen en dit verhaal in elkaar aan t rammelen. Morgen ga ik naar dat meer in de buurt hier op de fiets en lekker zwemmen daar. En dan is het ouwejaars nag :-) .. En Zover ik heb gehoord wordt er wel iets aan gedaan in de stad en schijnt t erg gezellig te zijn. Dus ik ga morgen lekker een paar mojitootjs a 2,20e per stuk naarbinnen werken :-). Nu nog effe snel fotos bewerken en online knallen !!