asianbazzie.reismee.nl

DAG 24 t/m 26, Kompong Cham en Phnom Penh, inhaalmanouvres

Vanuit Kratie een minivan geregeld, via n guesthouse met restaurant waar ik het eten superlekker vond en meerdere keren was geweest. Minivan naar mn volgende bestemming zou dan 6 dollar zijn. Prima prijs vond ik, aangezien ik ook zou worden opgehaald bij het guesthouse daar. Ok, volgende dag daar en wachten. Redelijk op tijd (half uurtje later dan gezegd) werd ik opgehaald . maar dan op n brommer. Hmm .. waarom dacht ik ? Ik zou toch vanaf hier bus hebben ? Nee hoor, ik werd gewoon gebracht naar n plek waar ik minivan kon nemen (wel al betaald dan, hoefde niks te betalen extrax) .. maar weet je .. dit had ik gewoon kunnen lopen, in plaats van daar een extra dollar voor te betalen. Ben genaaid dus, maar ach .. een dollar .. kom op !

Maar goed, in de minivan en op naar volgende stad. En wat een rit weer ... jezus ... Ik leg even uit voor de niet azie gangers (en herkenbaar voor vele azie gangers denk ik, afhankelijk van hoe je reist) ..Deze rit duurt normaal ik denk ongeveer 2 uur, maar aangezien ze aan de weg bezig waren, waren er veel langzaamrijdende stukken. En jezus .. ja hoor ..... het was weer echt azie de hele rit .. Dat betekent dus:
Heel veel vette mooie stukken door de rijstvelden (dit stuk wel groen, is langs de rivier dus natttttt), dan weer een stuk droog en lieve kleine dorpjes, dan weer een echt local iets .. Vlak langs de mekong rivier. Gadverdamme echt ... de minivan ging al langzamer rijden omdat alle locals in de minivan aan t schreeuwen waren om iets .. Nou dat was dus de vis shit die ze daar verkochten (nogmaals, ik houd dus totaal niet van vis) .. Maar in dit dorpje verkochten ze dus potjes met een soort saus met kleine visjes erin. Alleen de guer al die de minivan inkwam in dat dorpje deed me al bijna kotsen ... Ownee heh ... Beter gaat niet iedereen in dit busje zo'n potje kopen gek !!!!
Uiteindeljk heeft maar 1 iemand zoiets gekocht gelukkig en de ramen konden wijd open in de minivan .. Dus krijger kon gerust verder reizen :-)

Ok, reis duurde iets langer dan ik dacht, namelijk bijna 4 uur. Maar dat was vooral door de weg .. En jeetje ... Het zijn nu 2 nationale feestdagen nog steeds in verband met nieuwwjaar, dus het is MEGADRUK op de weg. Ik heb echt 100x keer inhaal pogingen gezien waarvan mn billetjes samenknepen gek .. jezus .. ging echt net goed vaak. En dan te bedekenken dat je onderweg regelmatig net gebeurde ongelukken ziet (gekantelde vrachtwagen, frontalen botsing van 2 minivans etc).

Wat ik eigenlijk een stuk terug al wilde vertellen, is hoeveel je sowieso meemaakt in azie in een kort tijdsbestek.
OK, Pak m beet 3 uur van mijn reis in de minivan:
Eerste kwartier ben je alleen maar met de minivan van hop naar her (behalve je bestemming) aan t rijden, net zolang todat de van vol is ... OK vol is vol denk je dan, maar in azie is t nooit vol totdat er echt niks meer bijpast. OK, nog voller gepropt dan ever ga je dan e i n d e l i j k verder .. Denk je dan ! Nee hoor, weer een keer stoppen en iemand zeggen dat ze mee kan. OK, alle baggage achterin gaat eruit, helemaal opnieuw georganiseerd erin (lees: op n andere manier in elkaar vouwen, stouwen en proppen) en er is weer 20 cm ruimte bijgesmokkeld !! Ruimte voor 1 persoon dus !
Ik voel me daar allemaal ok bij hoor, maar moet eerlijk toegeven dat ik de inhaal manouvres de hele tijd best eng vond.

Verder stop je dan in 1 x in dorpje eventjes en komen er allemaal vrouwtjes letterlijk naar de minivan rennen en proberen allemaal eten te verkopen. Effe wat vreten kopen allemaal en weer verder scheuren. Dan zie je in het ene dorpje iemand net twee kippen de kop omdraaien, 5 minuten later zie je een brommer langsrijden met 2 levende varkens vastgebonden erop, nog paar minuten later heb je suuuuuupermooi uitzicht over de rijstvelden, iets later zie je een vrachtwagen zooooo vol geladen wat je gewoon niet kunt geloven (serieus tot bijna 4 meter hoog), weer iets later een brommer met een famillie van 6 erop .. Daarna scheurt er een truck voorbij die afval vervoert .. Nou, houd je neusvleugels maar een half uurtje dicht geknepen, want die lucht is echt NIET te harden .. I will spare you the details .. En ga zo maar door en door .. Dit alles gebeurt dan ook nog eens op n weg die constand verandert van asfalt naar dustroad en met gaten zo nu en dan... DAT IS REIZEN IN AZIE ! Volgend jaar toch maar weer spanje anyone ? hihiihi

En ja, i love it hoor .. maar geef eerlijk toe dat de billetjes af en toe samengeknepen werden .. bij het inhalen enzo vooral :-)

Eindelijk na een uur of 4 aangekomen in Kompong Cham, een stad waar ik dus eerder in mn vakantie al geweest ben.

Snel weer naar mn guesthouse gelopen waar ik vorige keer ook zat en mn spullen gedropt om vervolgens eerst een heerlijk ontbijt naarbinnen te werken. Nou ik heb wat nieuws ontdekt hoor .. yummmieeee .. Niet cambodjaans, maar who cares. Een spanisch omelet .. Ik kan het zoals het eruit ziet (over het algemeen in ieder geval, ik heb het nu al vaak gegeten hahaha) het beste omschrijven als een soort omelet ala calzone style. Soort dubbelgevouwen en dan met heeeerlijk kaas binnen in, groene peper, ham en uien .. Echt te lekker :-)
Ik had in deze stad vorige keer heerlijk gegeten bij zo'n mobiel eettentje wat gerund wordt door een gezinnetje. Die man wilde mij deze keer meenemen naar een typisch cambodjaans restaurantje .. Tja .. daar zeg ik geen nee tegen.
Dus vanavond heeeeerlijk gegeten weer :-)

Daarna ben ik lekker alleen nog even aan de boulevard gaan zitten met n koud pilsje en vroeg naar bed gegaan. Volgende dag weer vroeg op om de bus te nemen naar Phnom Penh (PP).

De volgende ochtend een minivan geregeld naar PP en jeetje wat n rit weer. Aangezien het dus punt 1 weekend is en punt 2 ook nog eens nationale feestdagen zijn is het megadruk op de weg. Dus dat was weer constant de meest bizarre inhaal manouvres ..

Maar goed, heelhuids aangekomen en op zoek naar een hotel. Ik wilde deze keer wat goedkoper dan de vorige keer in PP. (was toen 32 dollar per nacht, en dat vind ik echt too much). Al snel eentje gevonden voor 20 dollar. Prima hotel, kamer zonder ramen enzo, maar dat boeit me nie zo. Aan voorkant van het hotel heb je balkonnetje vanwaar je zo op de rivier kijkt.

Zo snel mogelijk na inchecken weer een spanish omelet naarbinnen geschoven en 2 grote bakkuh cappuchino en lekker de straat opgegaan. Het viel me direct op, dat ik veel relaxter was dan de eerste keer dat ik in PP was. Paar wkn reizen eerst werkt altijd goed, zodat je gewend bent helemaal. Eigenlijk de hele dag alleen maar lekker gechilled, dan weer even aan de rivier en vervolgens weer ergens in n klein restaurantje zitten en heeeeerlijk eten en kijken naar al die drukte om je heen.
Voldaan mn bedje in gegaan om vervolgens heeeeel laat wakker te worden. Ik dacht echt dat het weer 7u was ofzo .. UUuhmm .. nee het was 10:15 !! Jeetje .. Maar dat komt gewoon omdat het superstil is in de kamer en geen ramen heeft. Wel lekker eigenljk hoor :-). Dus bed uit en douchen om mijn volgende spanish omelet naarbinnen te jetsen (sorry, im kind of addicted). Heel erg wakker was ik nog niet, dus bestelde een tweede cappuchino. Vroeg dat meisje daar aan me: sir, are you ok ? You look so sad ? ... .. No sorry darling, im just not very awake yet, i overslept a bit ..hahahah

Verder wilde ik vandaag lekker beetje met tuktuk rond toeren door de stad, dus snel mn vaste tuktukdriver gezocht (ik weet waar ie altijd staat) .. hij vond t echt kicke om me weer te zien en we reden weg. Ik heb de russian market bezocht, n megadrukke markt met superveel kleding en allerlei handicrafts. Heel erg tof, maar ik zweette me de pestpokken. Echt warrrruummmmmm .. maar ach boeien ! Paar broeken gescoord en wat tshirts (3 broeken en 4 shirts voor totaal 55 dollar) en wat souveniertjes.
Daarna weer verder naar het Koninklijk Paleis. Het was inmiddels echt bloed bloed heet geworden (zo rond half 1 toen) en ik liep naar de entree. Whatttttt ?? Stond echt een rij van hier tot vietnam .. dus ik ben toch maar omgedraaid .. In die hitte heb ik geen zin om 1,5 u in n rij te staan hoor, mazzel !
Dus doorgereden naar n tempel midden in de stad, vond het niet heel erg speciaal, maar het was wel lekker cool daar en er liepen allemaal apen en eekhoorntjes. So cute ! (die eekhoorns dan).

De toer zat erop en ik heb afgesloten met een heerlijke mixed fruitshake (dagelijkse kost voor mij hier) en ben ten nog even aan de rivier gaan lopen. Zaten allemaal locals te vissen dus ik ben erbij gaan zitten. Supertof weer, had binnen no time contact met paar gasten daar. Echt leuk is dat hier. Zulke vriendelijke mensen allemaal joh.

Vanavond ga ik nog even naar de nightmarket om beetje te shoppen en hoop mn vrienden uit PP nog even te zien, ff pilsje pakken samen. Morgen vertrek ik namelijk alweer .. Want dan .. Ga ik op weg naar het paradijs !!! Woohoooo !!! Heb ik echt zoooooveel zin in !! Ff chillen op het strand ..

Ik ga morgenochtend eerst richting een grote stad vlak aan de kust, blijf daar overnachten en de volgende ochtend pak ik een bootje naar het eiland.
Internet schijnt daar heel slecht te zijn, dus ik verwacht dat mn volgende update nog even op zich zal moeten laten wachten ..
Be patient my friends !!!

Reacties

Reacties

mamma

allemaal heel herkenbaar, Bas.
ook voor de wat minder avontuurlijke reizigers zoals wij.
geniet nog maar van je laatste week Azie.

knuffeltjes,

mamma

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!